Cheat sheet SEO 2011
301 redirect; de manier om een site of pagina binnen de site te redirecten zonder traffic of PageRank kwijt te raken. Met een 301 redirect geeft je bij zoekmachines aan dat de pagina permanent verhuisd is.
302 redirect; de manier om pagina’s tijdelijk om te leiden. Funest voor zoekmachines! Zorg dat je altijd een 301 gebruikt als het om permanente verhuizingen gaat.
404 pagina; een pagina binnen je site die getoond wordt op het moment dat er een pagina wordt opgevraagd die niet meer bestaat. Wanneer je geen 404 pagina maakt, wordt de ‘niet gevonden’ pagina van de browser getoond. Maak je wel een 404 pagina, dan komt de bezoeker in ieder geval op je site uit. Het is verstandig om een 404 te laten redirecten naar de root of om navigatie te tonen op de 404. Op deze manier is de kans om bezoekers te verliezen na het veranderen van je site minimaal.
AdSense van Google; Advertentieprogramma van Google bedoeld voor exploitanten van websites die doorgaans an sich geen geld verdienen met het verkopen van producten of diensten en een beetje (of soms zeer veel) inkomsten willen genereren door advertenties te tonen van andere websites die aangesloten zijn bij het Google AdWords advertentienetwerk welke betalen voor het vertonen van die advertenties op de website / pagina waarop het AdSense programma wordt vertoond en die tegelijkertijd relevant is (zijn) voor de trefwoorden waarop geadverteerd wordt.
Adwords; het advertentieprogramma van Google. Hiermee kan iedereen ervoor zorgen dat z’n site direct vindbaar wordt in Google. De gesponsorde resultaten (advertenties) worden helemaal bovenin (in het lichtgeel) en rechts (ook in het lichtgeel) getoond in Google. De gesponsorde resultaten zeggen niets over de relevantie en/of kwaliteit van een site. Een kwestie van betalen en je staat in Google. Adwords kan een dure aangelegenheid worden; het monitoren van Adwords campagnes is een absolute voorwaarde tot een succesvolle campagne.
Algoritme; wiskundige formule waarmee zoekmachines het internet rangschikken.
Alt tag; stukje html om plaatjes ‘leesbaar’ te maken. Zoekmachines kunnen plaatjes niet zomaar zien/uitlezen. Door middel van de ‘alt tag’ wordt het plaatjes uitleesbaar en kan de zoekmachine zien waar het plaatje over gaat. Voorzie alle plaatjes op je site dus van een juiste ‘alt tag’.
Anchor text; stukje tekst dat gelinkt is. Gebruik je keywords in de anchor text. Bijvoorbeeld; ‘zoekmachine optimalisatie‘ linken naar www.ematters.nl
API / Application Programmer Interface; Klein stukje softwareprogrammatuur waarmee
(semi-)automatische koppelingen tussen het ene en het andere softwareprogramma tot stand kunnen worden gebracht. Vanuit SEO-perspectief is het gebruik van API’s vooral van belang om snel veel data / gegevens over een bepaald onderwerp vanuit het ene softwareprogramma en met name diens onderliggende database te kunnen voeden aan het andere programma.
Backlinks; links naar je site. Kort door de bocht; hoe meer links naar je site, hoe beter. Zorg ervoor, als je gevonden wilt worden, dat er andere/relevante sites naar jouw site linken. Backlinks verhogen de vindbaarheid van je site.
Ban; verwijdering uit de zoekresultaten. Wanneer je gebruik maakt van illegale praktijken (z.g. Blackhat SEO) om je site vindbaar te krijgen, kan de zoekmachine de site volledig uit de resultaten verwijderen. Het is van groot belang dat je je aan bepaalde richtlijnen houdt bij het optimaliseren van je website.
Bing; zoekmachine van Microsoft. Bing heeft in Amerika wat marktaandeel verovert, in Nederland erg weinig. Bing is een grote concurrent van Google. Microsoft heeft miljarden over om een deel van de zoekmarkt te veroveren. Microsoft tekende, om de zoekmarkt te veroveren, een contract met Yahoo om samen te werken.
Block Level Analysis; Backlinks naar een bepaalde website / domein die verkregen worden vanaf IP-adressen behorend bij websites die zich op een server bevinden welke identiek is of in de buurt staat bi jde website die de links ontvangt, worden door zoekmachines zoals Google als ‘minder relevant’ beschouwd. Block Level Analysis is dus vanuit SEO-perspectief een analysetechniek die zich toelegt op het beoordelen van de kwaliteit / waarde van links.
Black hat SEO; bij black hat SEO wordt gebruik gemaakt van onethische technieken, dit kan leiden tot een penalty of zelfs een ban van zoekmachines.
Cloaking; illegale manier om je site beter te laten ranken. Met cloaking worden er 2 pagina’s gemaakt; 1 om aan bezoekers te tonen en 1 om aan zoekmachines te tonen. Wanneer een zoekmachine cloaking opmerkt, is dit voldoende reden tot verwijdering uit de resultaten; een penalty met ban als gevolg.
Click fraud / klikfraude; Bedrog waarbij kliks op (bijvoorbeeld) een AdWords-advertentie worden gefingeerd door herhaaldelijk te klikken op de advertentie van (meestal) een concurrent, met als doel om die concurrent op kosten te jagen. Volgens Google wordt click fraud gedefinieerd als: “any method used to artificially and/or maliciously generate clicks or page impressions”. Indien click fraud op een bepaalde advertentie erkend wordt door Google vindt soms restitutie van het betaalde AdWords-advertentietegoed aan de originele adverteerder plaats door Google. De persoon / organisatie die de click fraud heeft gepleegd blijft echter veelal onbestraft doordat het (voor Google) lang niet altijd duidelijk is wie achter de click fraud zit.
CMS; content management systeem. Het CMS is het programma achter een website. Zonder kennis van html en/of php kan iedereen met een CMS toch een website bijwerken en tekst of plaatjes toevoegen. Het CMS heeft veel invloed op de vindbaarheid van je site. Het CMS bepaald namelijk de zoekmachinevriendelijkheid van een site. Kunnen titels goed worden weergegeven hoe jij het wil? Is de URL structuur juist? Kan er per pagina een meta description worden ingegeven? Dit zijn enkele zaken die een goed CMS zou moeten kunnen. Voorbeelden van SEO vriendelijke CMS’en zijn; Drupal, Joomla en WordPress. Met een CMS worden websites dynamisch.
Comment tag; Een comment tag is een tag in de HTML-broncode om (voor de techneuten achter de HTML-code) overzicht te behouden over de inhoud en structuur van die code. Comment tags werden in de begindagen van zoekmachinemarketing misbruikt door search engine spammers om te ranken op trefwoorden die eigenlijk niet in het zichtbare bodytext gedeelte van een webpagina getoond werden. Tegenwoordig wordt het gebruik van comment tags niet meer als relevante ranking factor door zoekmachines beschouwd; het geeft dus nauwelijks tot geen zin meer om trefwoorden te plaatsen in de comment tag van een HTML-pagina.
Conversie; het percentage klikkers dat overgaat tot aankoop. Dit is meetbaar in Adwords door een stukje code op de aankooppagina van je site te plaatsen. Je kunt dan precies meten wat het percentage kopers is van het totaal aantal clicks via Adwords. Bij een gedegen Adwords campagne worden de conversies gemeten. Na het meten van conversies, is het verstandig om af te wegen of Adwords werkt voor jouw site/producten.
Cost per click; het bedrag dat je voor een bepaald keyword betaalt in Google Adwords. De kosten verschillen per keyword; Adwords werkt als een soort veiling. Hoe meer concurrentie er is op een bepaald keyword is, hoe hoger de prijs wordt. Zo kan het voorkomen dat er voor het woord ‘hypotheek’ meer dan EUR 4,00 per click betaald moet worden, terwijl er voor ‘hoofdluis’ EUR 0,25 wordt gevraagd.
CTR / Click Through Ratio; De procentuele verhouding tussen het aantal clicks op een link of banner en het aantal vertoningen van die link of banner. Als er dus (in een bepaalde periode, bijvoorbeeld een maand) 30x geklikt wordt op een link terwijl die link in dezelfde periode in totaal 1.000x getoond is, dan is de CTR gelijk aan: (30/1.000) * 100% = 3,00%.
Deeplinks; links naar ‘diepere’ pagina’s binnen je site. Vaak verwijzen links naar de root (www.uwsite.nl), maar bij deeplinks wordt er gelinkt naar diepere pagina’s (www.uwsite.nl/product1). Deeplinks laten zoekmachines de volwassenheid van een site zien.
Description tag; Tag waarbinnen de description / beschrijving van een pagina gepositioneerd wordt in het -gedeelte van de HTML van die pagina. De inhoud van description tags wordt (meestal) getoond direct onder de title van een pagina in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, Bing en Yahoo. Het is relatief onduidelijk of description tags helpen op een betere ranking in de SERP’s, maar het draagt zeker bij aan hoge CTR’s (click-through ratio’s).
DomainRank; Waardering c.q. puntentotaal, volgens een (wiskundig) algoritme, dat sterk lijkt op dat van ‘PageRank’, maar de linkstructuur van het web niet bekijkt op basis van pagina-specifieke linkstructuren maar op basis van domein-specifieke linkstructuren. Een backlink naar een pagina op een domein wordt volgens het bijbehorende algoritme beschouwd als een backlink naar het domein. Hetzelfde geldt voor een outlink vanaf een specifieke pagina op een (eigen) domein naar een externe pagina (op een ander domein).
Domeinnaam; naam waarmee locatie op het internet mee wordt geïdentificeerd. Bijvoorbeeld; www.uwsite.nl. De domeinnaam moet goed gekozen worden. Als je zoekt op een bepaald keyword, zijn het vaak de domeinnamen waar dat keyword in voorkomt die goed scoren in zoekmachines. Als je 1 product verkoopt, is het verstandig om de naam van dat product te laten terugkomen in je domeinnaam. Dit geldt ook voor verzamelnamen en algemene termen.
Doorway pages; slechte kwaliteit pagina’s met als enige doel om zoekmachines de site hoger te laten ranken. Google raadt dit ten zeerste af en kan hier een ban voor geven. Een Doorway Page is voor bezoekers irrelevant en voegt niets toe. Vaak zijn DP’s op 1 bepaald keyword geoptimaliseerd om zo de aandacht van zoekmachines te trekken.
Dupplicated content; dubbele inhoud. Websites dienen unieke content te hebben. Stukken tekst dienen niet zomaar gekopieerd te worden van een andere site. Zoekmachines hebben dit vaak door en ranken de gekopieerde content lager. Op verschillende blogs en forums staat vaak beschreven dat Google penalties of zelf bans uitdeelt voor duplicatie content. Dit is niet waar. Google rankt de gekopieerde content alleen lager.
Flash; grafisch bestand, kan gebruikt worden om sites uit op te bouwen. Flash is niet aan te raden om een website uit te laten bestaan. flashbestanden zijn niet/slecht uit te lezen door zoekmachines waardoor je site slecht te indexeren wordt. Een flashelement om je product of dienst duidelijk mee te maken, kan goed werken. Maar vermijd Flash als navigatie van je site en vermijd Flash al helemaal als intro, dit levert alleen maar irritatie bij je bezoekers.
Frames; elementen waaruit sites opgebouwd kunnen zijn. Frames gebruiken in websites is verouderd en absoluut niet zoekmachine vriendelijk.
Google; de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Opgericht in 1998 door Sergey Brin en Larry Page, toen nog studenten aan Stanford. Google was de eerste zoekmachine die het web rangschikte op basis van waarde van iedere individuele pagina. Om dit te doen download Google iedere pagina en bewaart deze momentopnames op gigantische databases. Google’s zoekresultaten zijn relevanter dan die van de concurrent en zijn op die manier dus vriendelijker in gebruik. Google rangschikt pagina´s op de hoeveelheid links naar die pagina. Als een pagina 10 keer gelinkt is, is die waarschijnlijk relevanter (op een bepaald keyword) dan een pagina waar niet naartoe is gelinkt . Waar in Amerika Yahoo en Microsoft nog marktaandeel hebben, is er in Nederland eigenlijk een monopolie voor Google. 96% van alle zoekopdrachten verloopt via Google.
Google Analytics; Het gratis te gebruiken statistiekenprogramma van Google waarmee eigenaren van webmasters kunnen anlyseren hoe gebruikers van hun website die website gebruiken. Google Analytics is een geweldig mooi programma maar kent ook enkele ‘down-sides’: u geeft Google een uiterst gedetailleerde inkijk in het verkeer dat uw website feitelijk genereert. Bij WSEO nemen we aan dat de resultaten van de Google Analytics analyse meewegen in de ranking van uw website. Heeft u op dit moment weinig bezoekers en mikt u op een hogere ranking voor de voor u interessante trefwoorden, dan dient u goed na te denken of Google Analytics op dat moment wel de juiste keuze is om te gebruiken. Bij WSEO bieden we als onderdeel van onze CMS / hosting diensten ook een zeer uitgebreide statistieken tool aan waarmee uw websiteverkeer buiten het zicht blijft van Google.
Google Bombing; Het (georganiseerd onder meerdere mensen) plaatsen van zoveel mogelijk links met een bepaalde identieke ankertekst en vanaf zoveel mogelijk unieke domeinen, allemaal verwijzend naar dezelfde pagina / URL (A), met als doel om die specifieke pagina (A) voor hetzelfde trefwoord als steeds in die ankerteksten gebruikt wordt hoog te laten ranken in de SERP’s.
Gray hat SEO; veel SEO valt binnen de gray hat SEO. Bij gray hat draait het om de risico’s tegenover beloning. De aanpak van gray hat SEO-ers is primair gericht op het uitbuiten van geoorloofde zoekmachineoptimalisatie technieken op een manier die niet altijd gewaardeerd wordt door zoekmachines.
Headingtags; headingtags of kopteksten zijn de koppen die je meegeeft aan bepaalde stukken tekst. Gebruik er niet te veel van en verspreid ze over de pagina. De koppen kan je wel belangrijke keywords meegeven.
Hyperlink; koppeling van de enige pagina naar de andere. Hyperlinks (of links) zijn van groot belang voor de vindbaarheid. Zorg er altijd voor dat andere relevante sites naar jouw site linken. De architectuur van het internet is geconstrueerd rondom links.
ILD’s / InLinking Domains; Aantal unieke domeinen dat een backlink naar uw website / domein plaatst, ongeacht het aantal individuele links vanaf elke ILD naar uw eigen website. ‘Number of ILD’s’ is een search ranking factor die we bij WSEO als zeer belangrijk voor Google beschouwen. U doet er dus goed aan om zoveel mogelijk (bij voorkeur topic relevante) In Linking Domains te verzamelen voor uw website.
Inbound link; inkomende link. Een link vanaf een andere pagina naar jouw pagina. Hier draait het om. Zorg dat je inbound links verzamelt. Dit verhoogt de vindbaarheid van je site.
Indexeren; het tot zich nemen van informatie en verderop rangschikken. Zoekmachines indexeren websites d.m.v. spiders. Dit proces gaat volledig automatisch. Tijdens het indexeren wordt je site uitgelezen en opgeslagen in grote databases. Om een site goed te kunnen indexeren, moeten de elementen in je site uitleesbaar zijn.
Internal link; Een uitgaande hyperlink op een interne pagina van een website / domein welke verwijst naar een andere interne pagina op dezelfde website / domein.
Internet marketing; verzamelnaam van marketing activiteiten op het internet. Onder internet marketing kan worden verstaan; zoekmachine optimalisatie, adverteren via zoekmachines, affiliate marketing, bannering, links inkopen, etc.
Keyword; trefwoord of zoekwoord. Keywords zijn de woorden waarop je vindbaar wilt zijn. Focus je op bepaalde haalbare keywords. Laat de keywords terugkomen in je titel, meta description, domeinnaam (zo mogelijk), URL, body (tekst) en plaatjes (zowel in de naam als in de alt tag). Google heeft het over de z.g. ‘keyword density’, deze zou rond de 5% moeten zijn. Dit houdt in dat op een pagina van 100 woorden, 5 keer het keyword moet terugkomen. Gebruik je keywords in headings (h1-h6), gebruik ze overal in de tekst (bovenin, in het midden en op het eind en varieer met dikgedrukt en schuingedrukt.
Keyword density; Geeft de procentuele dichtheid aan van een bepaald(e) trefwoord(combinatie) op een pagina, berekend door de frequentie van dat trefwoord op de pagina te delen door het totaal aantal woorden op die pagina. Als een bepaald trefwoord bijvoorbeeld 5x voorkomt op een pagina en die pagina bevat in totaal 1.000 woorden, dan is de keyword density van dat trefwoord op die pagina gelijk aan: (5/1.000) * 100% = 0,50%. Een bepaald trefwoord vaker gebruiken op een pagina dan voor een websitebezoeker prettig leest betekent zeer zeker niet dat die pagina in de ogen van zowel websitebezoekers als zoekmachines relevant is voor dat trefwoord. Pas dus op met een (zeer) hoge keyword density: dat doet u meer kwaad dan goed als u voor dat trefwoord op zoek bent naar een hoge ranking.
Keyword stuffing; Het plaatsen van zoveel mogelijk keywords welke allemaal relevant zijn voor het onderwerp waarop een pagina gaat, met als doel om volgens het LSI-algoritme van Google zo belangrijk mogelijk te worden gevonden en daarmee voor de desbetreffende keywords een zo hoog mogelijke SERP na te streven.
Landingspagina; pagina waarop een bezoekers je site binnenkomt. Dit kan erg handig zijn als je je bezoeker direct op een dieper gedeelte van je site wilt laten binnenkomen. Als je gebruik maakt van Adwords, is een goede landingspagina noodzakelijk. Als BOL.com adverteert op 1 bepaald boek, wil je direct bij dit boek uitkomen en niet op BOL.com. De landingspagina is dus de pagina van dat bepaalde boek.
Link; koppeling tussen websites. Verhoog je vindbaarheid door links vanaf andere sites naar de jouwe te krijgen (backlinks/inbound links).
Link assistant; met deze software van SEO Powersuite is het mogelijk linkbuilding projecten te beheren en uit te breiden. Tevens biedt het programma de mogelijkheid om een mail account bij te houden voor het aanvragen van links.
Linkbaiting; linkbaiting is de nieuwe rage in zoekmachine optimalisatie. Het concept linkbaiting komt voort uit het verkrijgen van zoveel mogelijk backlinks door middel van het plaatsen van interessant of controversieel materiaal op het internet. Zodra u een goede link baiting campagne hebt opgezet zal uw website letterlijk overstromen met bezoekers en backlinks.
Linkbuilding; het verzamelen van inkomende links naar jouw pagina om hoger in Google te komen. Let hierbij op relevante links. Deze zijn zowel voor traffic als voor Google van groot belang. Betaal niet voor links. netnotion.nl verzorgt linkbuilding campagnes waar veel aandacht wordt besteed aan het verzamelen van links afkomstig van zeer relevante en hoogwaardige sites.
Linkexchanges; veel webmasters werken nog steeds met linkexchanges om hun links te krijgen. Terwijl deze tweezijdige links veel minder waarde doorgeven. Waarschijnlijk krijgen ze in de toekomst nog minder waarde. Daarom moet je zorgen dat je ook backlinks vanuit andere bronnen hebt.
Linkfarm; sites waarop een wirwar van links staat. Maak van je site geen linkfarm door links te ruilen met alles en iedereen. Sites die overal maar naartoe linken, krijgen weinig autoriteit/waarde van Google. Linken dient te gebeuren op relevantie.
Linkjuice; waarde van een link die wordt doorgegeven aan de site waarnaar gelinkt wordt. Iedere juiste link (geen 302 of nofollow link) geeft een bepaalde waarde mee aan de site waarnaar gelinkt wordt.
Link title attribuut; Soms verschijnt er een kleine pop-up boven een link wanneer u er met de muis overheen beweegt. In die pop-up verschijnt dan een korte beschrijving over de pagina waar de link naartoe wijst. De tekstuele inhoud van die pop-up betreft de ‘link title’.
Links to text ratio; Procentuele waarde die de verhouding aangeeft tussen het aantal links op een pagina en het totaal aantal woorden op die pagina. Als er bijvoorbeeld 30 links op een pagina staan waarbij het totaal aantal woorden op die pagina gelijk is aan 900, dan is de links to text ratio gelijk aan: (30/900) * 100% = 3,33%.
Long tail; zoekopdracht met meerdere keywords/trefwoorden (vaak minstens 3 of meer) waarop minder vaak wordt gezocht, maar wel specifieker waardoor er meer gerichte bezoekers naar toe stromen.
LSI / Latent Semantic Indexing; Een algoritme dat gebruikt wordt door Google (en mogelijk ook door andere zoekmachines) om te bepalen hoe woorden op een pagina gerelateerd zijn aan andere woorden over ongeveer hetzelfde onderwerp. Het is een search ranking factor die mogelijkerwijs in de toekomst een belangrijkere rol zal krijgen rondom het bereiken van hoge zoekresultatenposities in zoekmachines in combinatie met andere ranking metrics.
Menu; navigatielinks moeten gemakkelijk en eenvoudig zijn. Zoekmachines hebben problemen om je pagina’s te vinden, als je navigatielinks te ingewikkeld zijn, zoals flash, java, pop-uls. De beste zijn de tekst-based hyperlinks, op de bodem van je pagina.
Meta tags; opsomming van keywords in de code van een site. Ziet er als volgt uit; <META NAME=”keywords” CONTENT=”keyword1, keyword2, keyword3, etc”> Doordat iedereen hier van alles kan ingeven, besteden zoekmachines hier geen aandacht meer aan. Meta tags zijn voor Google nutteloos.
Meta description; beschrijving van je website in de code. Ziet er als volgt uit; <META NAME=”description” CONTENT=”Uwsite.nl; internetnet diensten, etc, etc.”> Waar de meta tags door zoekmachines genegeerd worden, wordt de meta description wel degelijk gebruikt. Google laat (vaak) de meta description terugkomen in de zoekresultaten (snippet).
Negative keywords; Worden gebruikt bij AdWords advertenties om aan te geven dat een bepaalde advertentie niet vertoond mag worden wanneer termen in de negative keywords string voorkomen op een bepaalde plek waarop de advertentie (mogelijk) vertoond zou worden wanneer de negative keywords field niet ingevuld zou worden.
OnPage factoren; In termen van zoekmachineoptimalisatie hebben de OnPage factoren betrekking op de inhoud van en gebruikte technieken op een website en bepalen daarmee de relevantie van een bepaalde webpagina voor een zoekopdracht / search query in een zoekmachine. Waar optimalisatie van OnPage factoren veelal betrekking heeft op de ‘quick wins’ van SEO, is link building een even belangrijk, zo niet nog belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Zie daarom ook: linkbuilding.
Optimalisatie /zoekmachine optimalisatie; het zo goed mogelijk maken (optimaliseren) van een website in termen van zoekmachine vriendelijkheid.
Organische plaatsing; plaatsing van je site in Google. Tegenover organische resultaten staan de gesponsorde koppelingen. De organische plaatsing van je site in Google zegt iets over de kwaliteit van je site. Sta je hoog, dan voldoet je site waarschijnlijk aan de richtlijnen (of er is totaal geen concurrentie). Organisch stijgen is geen kwestie van betalen aan Google. Vaak heeft zoiets gewoon tijd nodig en veel input. netnotion.nl streeft naar goede organische plaatsing van je site in Google.
Outbound link; link van een website naar een andere site.
PageRank; Google’s manier om pagina’s te ranken. Vernoemd naar Larry Page; 1 van de oprichters van Google. PageRank is een getal tussen 0 en 10. Iedere pagina heeft een PageRank, hoe klein dan ook. PageRank wordt beïnvloed door de hoeveelheid links die er naar je pagina verwijzen. Kort door de bocht; hoe meer links, hoe hoger je PageRank. Dit is niet helemaal waar omdat een link van een site met hogere PR meer meeweegt dan een link van een site met lage PR. Google past de PageRank van sites zo’n 4 a 5 keer per jaar aan. PageRank houdt de gemoederen nogal bezig, iets wat eigenlijk onterecht is. PageRank zegt namelijk niets over de vindbaarheid van een site.
Paid links; betaalde links. Sommige bedrijven denken dat het inkopen van links hun vindbaarheid vergroot. Dit kon een tijdje geleden ook. Inmiddels heeft Google het betalen voor links opgenomen in hun richtlijnen. Sites die links verkopen, moeten die links voorzien van de ‘nofollow’ tag. Hiermee geeft de verkopende partij aan dat de links (waarvoor betaald is) niet te vertrouwen zijn. Hoewel het voor Google natuurlijk niet te controleren is voor welke links betaald is en voor welke niet, is het niet aan te raden om geld neer te leggen voor links.
Penalty; straf van een zoekmachine voor illegale optimalisatie praktijken (Blackhat SEO). Vaak resulteert dit in een daling of een ban.
PROP / PageRank Outflow Percentage; Verhoudingsgetal dat aangeeft hoeveel (relatieve) PageRank er wegvloeit uit een bepaalde website als gevolg van domeinoverstijgende outlinks. Deze term staat voor een mogelijke metric / search ranking factor.
Ranktracker; met deze software van SEO Powersuite is het mogelijk te checken hoe je pagina op bepaalde zoekwoorden er voor staat in bijvoorbeeld google dan is Ranktracker het programma. Ook kan je met Ranktracker een uitgebreide keywordresearch doen voor je site.
Reciprocal link; terugkerende link. Veel gebruikt op linkfarms; link jij naar mij, dan link ik naar jou. Dit is niet aan te raden. Linken dient te gebeuren op basis van relevantie. Als je site vernoemd wordt in een artikel, kan je natuurlijk vanaf je site teruglinken naar het artikel. Dit is relevant. Maar als je site gaat over auto’s, is het zinloos om links te ruilen met een site die gaat over vissen.
Robots.txt; klein bestandje op de server van je site waarin je aangeeft welke pagina’s wel en niet gevonden moeten worden door zoekmachines en dan voornamelijk Google. Niet iedere zoekmachine trekt zich iets aan van de robots.txt. Als alles vindbaar moet zijn (inclusief directories) gebruik je dit;
User-agent: *
Disallow:
SEA; onder Search Engine Advertising wordt het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten verstaan. De advertentie wordt vertoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt. De adverteerder betaalt alleen voor de zoekmachinegebruikers die op een van zijn advertenties klikken. De advertenties verwijzen naar een webpagina van de adverteerder.
Bij Search Engine Advertising kunnen drie doelstellingen worden onderscheiden. Ten eerste zo veel mogelijk vertoningen (bereik) genereren, ten tweede zo veel mogelijk clicks realiseren en tot slot zoveel mogelijk conversies realiseren. Een conversie kan bijvoorbeeld bestaan uit een informatieaanvraag, een aanmelding of een aankoop. Elke doelstelling heeft zijn eigen strategie.
Search query / zoekterm; Een trefwoord(combinatie), ingevoerd in een zoekmachine, met als doel om relevante pagina’s te vinden die over dat onderwerp handelen. Zoektermen die vaak gebruikt worden, en dus een relatief hoog zoekvolume kennen, zijn interessant om voor te optimaliseren.
SEM; zoekmachinemarketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing is het specialisme dat webpagina’s vindbaar maakt bij zoekdiensten. Dat wil zeggen dat een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan als een zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt. Doordat de webpagina beter gevonden kan worden, verhoogt het de effectiviteit van de reclame uiting op internet.
Search Engine Marketing kan worden verdeeld in twee deelgebieden: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).
SEO; search engine optimization/zoekmachine optimalisatie. Geheel aan activiteiten om een website/pagina hoog te laten scoren in de ranking van zoekmachines.
SEO Powersuite; bij de linkbuilding specialist wordt er gewerkt met de SEO Powersuite, deze software bestaan uit vier programma’s namelijk: Link assistant, Ranktracker, Spyglass en Website auditor.
SERP’s / Search Engine Result Pages; De zoekresultaten op een zoekmachine voor een bepaalde search query wordt in de SEO-wereld ook wel ‘SERP’ genoemd. Het draait er bij zoekmachine optimalisatie dan ook bijna altijd om ervoor te zorgen dat uw pagina over trefwoord X voorkomt op de eerste zoekresultatenpagina (SERP) van dat trefwoord X.
Site map; een sitemap is een hulpmiddel om te tonen aan zoekrobots hoe je site is, waar je pagina’s zitten. Er zijn gratis sitemaptools verkrijgbaar op het net. Google heeft sitemap ontwikkeld, waar je je sitemap kunt uploaden.
Snippet; korte beschrijving van een website in de resultatenpagina van een zoekopdracht. De snippet van Google toont; 1. de titel van de site 2. de omschrijving (vaak de meta description) en 3. de URL van de site. De snippet is eigenlijk het enige waar een consument op af gaat. Spreekt de snippet hem/haar aan, dan klikt ie. Doet de snippet dat niet, dan verspeel je een bezoeker. Het is dus van belang om de titel en meta description pakkend te maken. Op je URL heb je minder invloed, maar zorg dat de URL je keywords bevat.
Spam (in SEO context); ongeoorloofde technieken om een site beter te laten scoren in zoekmachines. Dit kan in vorm van commentspam in reacties op webblogs en gastenboeken.
Splash Page; Een pagina die vaak als introductiepagina voor een website of websiterubriek ingezet wordt, maar over het algemeen weinig keywords of überhaupt indexeerbare woorden bevat. Wordt voornamelijk gebruikt als ‘eye-candy’ en is niet erg relevant in termen van SEO. Het is voor sommige SEO-ers een uitdaging om een splash page te laten ranken voor een bepaald keyword, zonder dus gebruik te hoeven maken van relevante OnPage factoren.
Spyglass; met deze software van SEO Powersuite heeft de concurrentie geen geheimen meer. Via Spyglass weet je precies waar je concurrentie zijn backlinks heeft staan.
Titletag; de titletag is de tekst die wordt weergegeven in de bovenste balk van de browser. Deze tekst is zeer belangrijk voor zoekmachines.
TLD / Top Level Domain; Bij een domein (bijvoorbeeld ‘Day-two.nl’ is ‘.nl’ het gedeelte van het domein dat als TLD beschouwd wordt. Andere voorbeelden van top level domains zijn bijvoorbeeld de landenextensies (.be (België), .de (Duitsland), .fr (Frankrijk), .co.uk (Verenigd Koninkrijk / Groot-Brittanië) et cetera), en universele TLD’s (bijvoorbeeld .com voor bedrijven, .mil voor militaire organisaties, .org voor instellingen, .gov voor (Amerikaanse) overheidsinstanties, .mobi voor mobiele websites, etc.).
Toolbar PageRank (TBPR); Logaritmische weergave van (Google) PageRank puntentotaal verdeeld over een 11-puntsschaal (0/10 – 10/10). Een pagina (A) met een TBPR van 7/10 heeft grofweg 8x tot 10x zoveel (werkelijke) PageRank dan een pagina (B) met een TBPR van 6/10.
Touch Graph / Search Cloud; Een visuele representatie, met behulp van een linkstructuur, van trefwoorden en/of websites die qua linkstructuur aan elkaar gerelateerd zijn. Zo zal de TouchGraph van Coen Moulijn bijvoorbeeld termen opleveren zoals ‘voetbal’, ‘europacup’, ‘Feyenoord’, ‘de Kuip’, ‘Nederlands Elftal’, ‘Rotterdam’ etc.
URL; het webadres van een site. De URL speelt een grote rol in de vindbaarheid van een site. Zorg dat de URL zo zoekmachinevriendelijk mogelijk is.
1. Hoe korter hoe beter; vermijd directory aanduidingen. Dus www.uwsite.nl/product1 en niet www.uwsite.nl/file/product/product1
2. Gebruik je keywords in de URL. Dus www.uwsite.nl/product1 en niet www.uwsite.nl/12345
Veel CMS’en hebben de mogelijkheid om een URL zoekmachinevriendelijk te maken. Denk aan WordPress, Joomla, Oscommerce en Drupal. Laat je een CMS ontwikkelen, let dan op de mogelijke URL structuur.
URL submission; Het aanmelden van een bepaalde (nieuwe) pagina / URL bij een zoekmachine, met als doel om die pagina gecrawled, geïndexeerd en uiteindelijk geranked te krijgen. Is an zich overbodig voor pagina’s die voldoende relevante backlinks ontvangen van andere (externe) pagina’s, waardoor zoekmachines uit zichzelf de URL welke aangemeld wordt zullen crawlen, indexeren en indien belangrijk: ranken voor een bepaald trefwoord.
Webspider / webcrawler / crawl robot; Een web spider of web crawler of crawl robot is een (klein) internetprogramma dat op zoek gaat naar webpagina’s door te beginnen op een bepaalde webpagina die erom bekend staat veel domeinoverstijgende outlinks te bevatten en vanuit daar elke link die ontdekt wordt op te slaan, als pagina te bezoeken, downloaden, te analyseren (parsen) en hetzelfde proces blijft herhalen tot er geen nieuwe links (pagina’s) meer worden ontdekt (in de praktijk zou dit betekenen dat het hele internet moet worden gedownload voordat dit punt bereikt wordt). De webspider van Google heeft de naam ‘Googlebot‘.
White hat SEO; bij white hat SEO worden enkel SEO technieken toegepast die werken volgens de richtlijnen van een zoekmachine.
Zoekmachine; site met bijbehorende software om websites te doorzoeken. In 1995 waren er duizenden die gewoon telden hoe vaak een keyword voorkwam op een site. Zocht je op ‘auto’ dan kwam de site naar voren waar ‘auto’ het meest op genoemd werd. In 1998 bedacht, de toen nog piepkleine zoekmachine, Google een nieuwe manier van rangschikken, namelijk op relevantie aan de hand van externe vermeldingen. Google wist de meest relevante zoekresultaten te tonen. Hierdoor wist het bedrijf het in veel landen tot meest gebruikte zoekmachine te schoppen. In Nederland gaat 96% van de zoekopdrachten via Google.
Een zoekmachine maakt gebruik van spider/zoekrobots om het web te indexeren. Dit is een volledig automatisch proces. Men kan Google ‘niet even wat geld geven’ om zo hoog in Google te komen staan.
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachinemarketing
http://www.netnotion.nl
http://www.clickwise.be
http://www.wseo.eu
Bekijk ook mijn volgende blog uitleg met voorbeelden van de SEO cheat 2011…